Koulutustarjonta

Psykologian ja logopedian tohtoriohjelma

Katso koulutuksen tiedot ja hakulomake Opintopolussa.

Osaamistavoitteet

Valtioneuvoston asetuksessa yliopistojen tutkinnoista (794/2004) 21 §:ssä määritellään tieteellisen jatkokoulutuksen tavoitteeksi, että opiskelija

  1. perehtyy syvällisesti omaan tutkimusalaansa ja sen yhteiskunnalliseen merkitykseen sekä saavuttaa valmiudet tutkimusalansa piirissä itsenäisesti ja kriittisesti soveltaa tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja luoda uutta tieteellistä tietoa.
  2. perehtyy hyvin oman alansa kehitykseen, perusongelmiin ja tutkimusmenetelmiin
  3. saavuttaa sellaisen yleisen tieteenteorian ja tutkimusalaansa liittyvien muiden tieteenalojen tuntemuksen, joka mahdollistaa niiden kehityksen seuraamisen.

Tohtoriopintojen tavoitteena on antaa väitöskirjatutkijalle valmiudet toimia menestyksekkäästi sekä akateemisissa tutkijan ja opettajan että muissa asiantuntijatehtävissä yhteiskunnassa.

Väitöskirjatutkijan tulee perehtyä syvällisesti omaan erityisalaansa, mutta hankkia myös laaja näkemys omasta tieteenalasta yleisemmin. Opintojen tavoitteena on tieteellisen ajattelun omaksuminen ja hyvän tieteellisen toimintatavan sisäistäminen sekä monipuolisten tutkijan taitojen hallitseminen.

Koulutuksen sisältö

Psykologian ja logopedian tohtoriohjelmassa tohtorin tutkinnon voi suorittaa psykologian (PsT, PsL, FT) tai logopedian (FT, FL) oppialoilla.

Psykologian tohtorikoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle syvällinen käsitys psykologian tieteenalasta, sen kehityksestä, perusongelmista, tutkimusmenetelmistä ja psykologian yhteiskunnallisesta merkityksestä. Tohtorin tutkinnon suorittaneella henkilöllä tulee olla valmiudet soveltaa itsenäisesti ja kriittisesti tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja luoda uutta psykologista tietoa. Tutkinnon suorittanut tuntee yleistä ja psykologian alan tieteenteoriaa ja pystyy luomaan uusia sovellutuksia. Lisäksi tohtorin tutkinto mahdollistaa opiskelijoiden ohjaamisen ja tutkimusryhmien johtamisen.

Tampereen yliopiston logopedian tutkimus on tällä hetkellä profiloitunut aikuisväestön puheen, kielen, äänen ja nielemistoimintojen häiriöihin, ja perustutkimuksen tuottamaa tietoa sovelletaan kuntoutustyön kehittämisessä. Henkilöllä, joka on suorittanut filosofian tohtorin tutkinnon logopedian pääaineessa, on tohtoriksi valmistuttuaan syvällinen käsitys logopedian tieteenalasta ja valmiudet itsenäiseen tutkimustyöhön. Tutkimustyön avulla lisätään tietoa suomalaisten ihmisten vuorovaikutuksesta ja viestinnästä, erityisesti niiden häiriöistä, häiriöiden ennaltaehkäisystä ja kuntoutuksen vaikuttavuudesta. Tutkinnon suorittanut tuntee yleistä ja logopedian alan tieteenteoriaa ja pystyy luomaan uusia sovellutuksia.

Tohtoriopintojen tavoitteena on antaa väitöskirjatutkijalle valmiudet toimia menestyksekkäästi sekä akateemisissa tutkijan ja opettajan, että muissa asiantuntijatehtävissä yhteiskunnassa. Väitöskirjatutkijan tulee perehtyä syvällisesti omaan erityisalaansa, mutta hankkia myös laaja näkemys omasta oppialasta yleisemmin. Opintojen tavoitteena on tieteellisen ajattelun omaksuminen ja hyvän tieteellisen toimintatavan sisäistäminen sekä monipuolisten tutkijan taitojen hallitseminen.

Tohtorin tutkinnon suorittamiseksi jatkokoulutukseen otetun opiskelijan tulee:
1) suorittaa jatkokoulutuksen opinnot;
2) osoittaa tutkimusalallaan itsenäistä ja kriittistä ajattelua; sekä
3) laatia väitöskirja ja puolustaa sitä julkisesti tai antaa muut yliopiston määräämät julkiset opin- ja taidonnäytteet.

Opiskelija ja tutkimustyön ohjaaja laativat opiskelijalle henkilökohtaisen opinto- ja ohjaussuunnitelman. Suunnitelmaan kirjataan jatko-opinnot, niiden suoritustavat ja aikataulut sekä tutkimustyön aikataulutus julkaisusuunnitelmineen.

Tohtoriohjelmien laajuus, opetus ja ohjaus on suunniteltu nelivuotiseksi. Tavoitteena on valmistuminen viidessä vuodessa.

Opintojen maksullisuus

There are no tuition fees for doctoral programmes. Thus, the university does not have a scholarship system for international doctoral students.

The faculty may have some salaried positions for doctoral students available alongside with the application round for the doctoral study right. These positions must be applied for separately and are announced on the Vacancies page.

Doctoral students are not eligible to the same student benefits as Bachelor and Master students. Thus living expenses, including lunches and travelling, are higher.

After the right to study has been granted, the Finnish Immigration Service expects all new students from non-EU/EEA countries to apply for a residence permit. At that stage, the students must be able to show to the Finnish Immigration Service that they have a minimum of c. 6 800 euros for the first year of studies or a scholarship to support themselves during the studies. Also a health insurance is needed.

Opintojen rakenne

Psykologian ja logopedian tohtoriohjelman rakenne (240 op)

Välitutkintona voi suorittaa psykologian lisensiaatin tutkinnon (PsL)

Psykologian ja logopedian tohtorikoulutusohjelman opinnot koostuvat seuraavista kokonaisuuksista.

  1. Yhteiset jatkokoulutusopinnot (20-30 op)
  2. Oman tieteenalan ja tutkimuskohteen laaja ja syvällinen tuntemus (30-40 op)
  3. Väitöskirja (180 op)

Väitöskirjan tulee olla itsenäiseen tieteelliseen työskentelyyn perustuva tutkimus, joka tarkastetaan julkisesti väitöstilaisuudessa.

Tutkinnon rakenteeseen ja opintojen sisältöön voit tutustua tarkemmin opinto-oppaassa.

Väitöskirja

Väitöskirjaksi voidaan hyväksyä joko monografiaväitöskirja tai ns. osajulkaisuväitöskirja. Osajulkaisuväitöskirja on samaa ongelmakokonaisuutta käsittelevien tieteellisten julkaisujen tai julkaistavaksi hyväksyttyjen käsikirjoitusten ja niistä laaditun yhteenvedon muodostama tutkimuskokonaisuus. Yhteenvedossa on esitettävä tutkimuksen tavoitteet, menetelmät ja tulokset. Julkaisuihin voi kuulua myös yhteisjulkaisuja. Yhteisjulkaisuissa tekijällä on oltava merkittävä rooli. Tutkimuksen tekijän on esitettävä tieteenalayksikölle kirjallinen selvitys siitä, mikä hänen osuutensa tutkimuksessa ja mahdollisissa yhteisjulkaisuissa on ollut. Selvitys on annettava samalla, kun tutkimus jätetään esitarkastettavaksi.

Osajulkaisuväitöskirjan tulee koostua riittävästä määrästä referee-menettelyssä vertaisarvioituja korkeatasoisia julkaisuja.

Monografiaväitöskirjaa koskevia säädöksiä ja määräyksiä sovelletaan myös tässä tarkoitettujen julkaisujen ja yhteenvedon yhdessä muodostamaan kokonaisuuteen.

Tutkimuksen painopisteet

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta kokoaa uudella tavalla yhteen yhteiskunnan ja terveyden tutkimuksen, jonka panosta hyvinvointihaasteiden ratkaiseminen tarvitsee. Kansainvälisesti korkeatasoinen ja monitieteinen osaaminen yltää kulttuurisen muutoksen pitkien prosessien ymmärtämisestä ajankohtaisiin yhteiskuntarakenteen, instituutioiden ja arkielämän kysymyksiin.

Uuden ja laajan yhteiskuntatieteiden tiedekunnan perustaminen vastaa moniin muuttuvan yhteiskunnan tulevien vuosikymmenten ydinhaasteisiin.  Yhteiskunnan ja terveyden tutkimuksen kentällä tiedekunta tuottaa ajankohtaista ja kriittistä tutkimusta, jolla on itsenäistä arvoa yhteiskuntaelämän ongelmiin vastaamisessa. Tutkimuksen kivijalka ovat vahvat oppiaineet, mutta tiedekunnan omintakeiset vahvuudet jäsentyvät oppiainerajat ylittävinä, monitieteisinä painopisteinä. Uuden tiedekunnan lähtötilanteessa vahvojen tutkimusteemojen kattama kenttä on laaja.

Tiedekunnan tutkimuksen painopistealueet:

  • Sosiaalinen kognitio ja vuorovaikutus
  • Sukupuoli ja ruumiillisuus
  • Muuttoliike, monikulttuurisuus
  • Lapsuus, nuoruus ja perhe
  • Vanheneminen, ikääntyvien terveys ja toimintakyky
  • Työelämä, työhyvinvointi ja työterveys
  • Hyvinvointipalvelut
  • Syövän syyt, syiden ja haittojen vähentäminen
  • Politiikan ja hallinnan kulttuurit
  • Tiede, teknologia ja innovaatiot
  • Väkivalta, konfliktit ja rauhanomainen muutos
  • Yhteiskuntateoria
  • Yhteiskuntahistoria

Psykologian ja logopedian tohtoriohjelma

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta tarjoaa tohtorikoulutusta seitsemässä eri tohtoriohjelmassa. Tohtoriohjelmissa voi pääsääntöisesti suorittaa ensin myös lisensiaatin tutkinnon. 

  • Filosofian tohtoriohjelmassa tohtorin tutkinnon (FT, FL) voi suorittaa filosofian oppialalla. 
  • Historian tohtoriohjelmassa tohtorin tutkinnon (FT, FL) voi suorittaa historian oppialalla.
  • International Doctoral Programme in Epidemiology and Public Health –tohtoriohjelmassa (FT, TtT, TtL), Lääketieteen tohtoriohjelmassa (LT, FT) ja Terveystieteiden tohtoriohjelmassa (TtT, TtL, FT) tohtorin tutkinnon voi suorittaa seuraavilla oppialoilla:
    • Biostatistiikka
    • Epidemiologia
    • Gerontologia
    • Global Health and Development
    • Hoitotiede
    • Kansanterveystiede
    • Sosiaalipsykiatria
    • Sosiaali- ja terveyspolitiikka
    • Terveydenhuollon johtaminen
    • Terveydenhuoltotutkimus
    • Terveystaloustiede
    • Terveyssosiologia
    • Työterveys
  • Psykologian ja logopedian tohtoriohjelmassa tohtorin tutkinnon voi suorittaa psykologian (PsT, PsL, FT) tai logopedian (FT, FL) oppialoilla.
  • Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelmassa tohtorin tutkinnon (YTT, YTL, FT) voi suorittaa seuraavilla oppialoilla:
    • Nuorisotutkimus
    • Sosiaaliantropologia
    • Sosiaalipolitiikka
    • Sosiaalipsykologia
    • Sosiaalityö
    • Sosiologia
    • Sukupuolentutkimus (ent. naistutkimus)
    • Rauhan- ja konfliktintutkimus

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta kokoaa uudella tavalla yhteen yhteiskunnan ja terveyden tutkimuksen, jonka panosta hyvinvointihaasteiden ratkaiseminen tarvitsee. Kansainvälisesti korkeatasoinen ja monitieteinen osaaminen yltää kulttuurisen muutoksen pitkien prosessien ymmärtämisestä ajankohtaisiin yhteiskuntarakenteen, instituutioiden ja arkielämän kysymyksiin.

Uuden ja laajan yhteiskuntatieteiden tiedekunnan perustaminen vastaa moniin muuttuvan yhteiskunnan tulevien vuosikymmenten ydinhaasteisiin. Yhteiskunnan ja terveyden tutkimuksen kentällä tiedekunta tuottaa ajankohtaista ja kriittistä tutkimusta, jolla on itsenäistä arvoa yhteiskuntaelämän ongelmiin vastaamisessa. Tutkimuksen kivijalka ovat vahvat oppiaineet, mutta tiedekunnan omintakeiset vahvuudet jäsentyvät oppiainerajat ylittävinä, monitieteisinä painopisteinä. Uuden tiedekunnan lähtötilanteessa vahvojen tutkimusteemojen kattama kenttä on laaja.

Tiedekunnan tutkimuksen painopistealueet

  • Sosiaalinen kognitio ja vuorovaikutus
  • Sukupuoli ja ruumiillisuus
  • Muuttoliike, monikulttuurisuus
  • Lapsuus, nuoruus ja perhe
  • Vanheneminen, ikääntyvien terveys ja toimintakyky
  • Työelämä, työhyvinvointi ja työterveys
  • Hyvinvointipalvelut
  • Syövän syyt, syiden ja haittojen vähentäminen
  • Politiikan ja hallinnan kulttuurit
  • Tiede, teknologia ja innovaatiot
  • Väkivalta, konfliktit ja rauhanomainen muutos
  • Yhteiskuntateoria
  • Yhteiskuntahistoria
     

Tohtorihaku, Tampereen yliopisto (Kevät 2018)

Valitse ensin hakukohde Hakukohteet -välilehdeltä.