Uusi avoin kirja puhuu koulusta ja opettajankoulutuksesta

Julkaistu 8.1.2018 - 12:25

Opetussuunnitelmatutkimus – keskustelunavauksia suomalaiseen kouluun ja opettajankoulutukseen on ensimmäinen suomen kielellä kirjoitettu teos maailmanlaajuisesta tutkimussuunnasta, opetussuunnitelmatutkimuksesta. Kymmenestä vertaisarvioidusta artikkelista koostuva teos on tarkoitettu institutionaalisen koulutuksen ja kasvatuksen parissa toimiville tutkijoille, opettajille ja päättäjille. Avoimesti verkossa luettavissa oleva teos soveltuu myös kurssikirjaksi ja oheislukemistoksi kasvatusalan opiskelijoille.

Uusi teos avaa uudenlaisia näkymiä tarkastella institutionaalista kasvatusta, sen jatkuvuutta, muutosta ja sen ilmeistä kompleksisuutta. Opetussuunnitelmatutkimus tekee näkyväksi koulutuksen ja kasvatuksen poliittisuutta, sen arvosidonnaisuutta, jännitteisyyttä ja jatkuvan neuvottelun kohteena olemista. Opetussuunnitelmatutkimus avaa myös yleisemmin niitä lähtökohtia, jotka tuottavat käsitystä hyvästä (opettajan)koulutuksesta ja kasvatuksesta.

Teos koostuu kolmesta osasta: Suomalaisen opetussuunnitelma-ajattelun historiaa, Opettajankoulutuksen diskurssien jännitteisyys ja monipuolistaminen sekä Opettaja opetussuunnitelman tulkitsijana ja toteuttajana. Kirjan toimittajat, Tero Autio, Liisa Hakala ja Tiina Kujala, ja kirjoittajat ovat eri yliopistojen opettajankouluttajia ja tutkijoita sekä opettajia.

Tampere University Pressin kustantama teos on luettavissa TUP OA Books -kokoelmassa Tampereen yliopiston avoimessa TamPub-julkaisuarkistossa. Se tullaan julkaisemaan myös kansainvälisessä OAPEN Library-portaalissa

Tero Autio, Liisa Hakala ja Tiina Kujala (toim.) Opetussuunnitelmatutkimus – keskustelunavauksia suomalaiseen kouluun ja opettajankoulutukseen. Tampere: Tampere University Press 2017

Lisätietoja:
Tiina Kujala, tiina.h.kujala@uta.fi
Liisa Hakala, liisa.hakala@helsinki.fi

Lisätietoja Tampere University Pressin avoimesta julkaisemisesta:
Kati Mäki, p. 040 190 4267, kati.maki@uta.fi
Tampere University Press